Senioren
Atletiek Helden heeft voor senioren diverse hardloopgroepen.   Of je nu een gezelligheidsloper bent die gezellig wil trimmen of een wedstrijdloper bent die het maximale uit zichzelf wil halen; voor al deze doelstellingen heeft Atletiek Helden trainingsgroepen. In overleg is het ook mogelijk om technische nummers te beoefenen.
 
Groepen
  • Senioren
  • Senioren sprint/mila
  • Instapgroep
  • Atletiek

Senioren

De senioren zijn onderverdeeld in 3 groepen. Deze groepen zijn voor volwassenen van alle leeftijden en niveaus. Er wordt getraind volgens schema's gebaseerd op jaarplanning en periodisering. In de planning worden een aantal doelen (wedstrijden) benoemd, waar we naar toe werken, bijvoorbeeld de Venloop of de Heldense Bossencross. Natuurlijk is het mogelijk om eigen keuzes te maken. De trainer zorgt dan eventueel voor een schema op maat.   Voor de senioren zijn er 4 centrale trainingen: 3 looptrainingen en mogelijk 1 krachttraining.

Senioren sprint/mila

Voor wie graag kortere afstanden loopt of wil investeren in snelheid zijn er twee specifieke trainingen buiten de reguliere dinsdag en donderdagavond. Op maandag vind een training plaats de 'sprinters'. Tijdens deze training (19:45-21:00) wordt er voornamelijk geïnvesteerd in kracht en snelheid maar ook (sprint)specifieke looptechniek krijgt aandacht door gerichte loopscholing. Een deel van deze training kan worden afgewerkt in de krachtruimte. Voor de atleten die graag hard lopen maar de explosiviteit missen voor sprintafstanden, of graag een snelle 3000 of 5000m lopen, is er op vrijdag een Mila training bij Av Leudal, de buurvereniging waar we mee samen werken. O.l.v. Jack Beynsberger wordt er gericht getraind op Mila (middellange wedstrijdafstanden, 800-1500-3000-5000m). Omdat de maandag en vrijdagtraining inhoudelijk veel op elkaar aansluiten is beide trainingen bezoeken een ideaal alternatief voor de dinsdag en/of donderdag. Zeker wanneer dit gecombineerd wordt met de krachtraining op woensdag. De maandag, woensdag en vrijdagtraining staan open voor atleten vanaf 16 jaar.

Instapgroep

De instapgroep is voor nieuwe leden en geblesseerde leden die weer rustig willen opbouwen. In deze groep bouw je de basisconditie op en kan je lichaam wennen aan o.a. de loopbelasting op kunststof ondergrond. Je krijgt persoonlijke begeleiding en je trainingsschema wordt op maat gemaakt, afhankelijk van conditie en aantal trainingen dat je per week wilt volgen. "Alles mag en niets moet". Na een bepaalde periode (die voor iedereen verschillend is) heb je voldoende conditie en belastbaarheid opgebouwd om door te stromen naar één van de trainingsgroepen of de Milagroep.

Atletiek

Waar de jeugd breed en veelzijdig de atletieksport beoefenen is dat bij de senioren vrijwel alleen hardlopen. Toch is het in overleg mogelijk technische nummers zoals werpen of springen te beoefenen. Aansluiten bij de oudste juniorengroep (15 t/m 20 jaar) op dinsdagavond (19:15-20:30) is daarvoor het meest geschikt. Atleten die graag specialiseren richting sprint, horden of middellange kunnen terecht op maandag of vrijdagavond bij respectievelijk de sprint en Mila training.
Trainingsvormen Senioren
Bij Atletiek Helden gebruiken we voor het bepalen van de juiste trainingstempo’s de Coopertest. Het tempo gelopen tijdens de Coopertest vertalen wij naar 110 % van de AD. De AD (Anaerobe Drempel) is het tempo dat een goed getrainde loper een uur kan volhouden.   Op de baan worden veelal de juiste tempo’s gelopen. Tijdens de duurlopen wordt er echter vaak te hard gelopen.  Voor verdere uitleg over de juiste duurlooptempo's zie: Onderverdeling van de duurloop.   Met behulp van de CT omrekentabel kun je op een eenvoudige manier je eigen trainingstempo’s bepalen.  In het blauwe vak dien je de gelopen afstand in meters tijdens de Coopertest in te vullen.
Trainingsprogramma senioren
Betreft hier een concepttrainingsprogramma. Voor elke groep en/of individuele loper wordt steeds gekeken welke aanpassingen nodig zijn. Niveau, trainingsomvang, wedstrijdkeuzes, blessures enz. zijn o.a. factoren die een rol spelen.
 
Trainingsvormen Senioren
Trainingsvormen en opbouw van senioren uitgezonderd de Mila groep.
  • Dinsdagavondtraining
    Deze bestaat uit een warming up, loopscholing en baanprogramma. De trainingsintensiteit en de tempo's zijn afhankelijk van niveau atleet en periodiseringsfase.
  • Donderdagavondtraining
    Na de gezamenlijke warming up wordt de groep gesplitst voor een duurlooptraining op de weg of een intervaltraining op de baan.
  • Zaterdagmiddagtraining
    De zaterdagtraining vindt plaats in de Heldense Bossen en is zeer afwisselend. Vertrek vanaf Nachtegaalstraat 9. Bij de trainingen wordt gebruik gemaakt van de omgeving. Kracht, snelheid, uithoudingsvermogen, looptechniek enz. komen aan bod.
  • Krachttraining
    Atletiek Helden heeft een eigen krachthonk waar je op maandagavond kunt trainen. Krachttraining is een aanvulling op de looptrainingen en werkt blessurepreventief. Ook tijdens de centrale trainingen op dinsdag en donderdag kun je in het krachthonk terecht. I.v.m. veiligheid moet men altijd met minimaal twee personen zijn. In krachthonk waar op maandag avond een centrale training wordt gegeven. Krachttraining is als aanvulling op de looptrainingen en werkt blessure preventief. Ook voor leden die tijdelijk uit de running zijn kunnen op trainingsavonden in het krachthonk hun conditie op peil houden en spierversterkende oefeningen doen.
 

Trainingsprogramma week 14 t/m 27

Trainingsprogramma senioren

Venloop 2019 - Schema Halve Marathon

Het schema heeft een tweede tabblad (tempo's + info). Hierin vind je een tempotabel en extra informatie.

Venloop 2019 - Schema 10 km

Het schema heeft een tweede tabblad (tempo's + info). Hierin vind je een tempotabel en extra informatie.

Omrekentabel coopertest

+ korte instructie. Vul in het blauwe vakje de in 12 minuten gelopen afstand in meters in.

Onderverdeling van de duurloop