Senioren
Atletiek Helden heeft voor senioren diverse hardloopgroepen.   Of je nu een gezelligheidsloper bent die gezellig wil trimmen of een wedstrijdloper bent die het maximale uit zichzelf wil halen; voor al deze doelstellingen heeft Atletiek Helden trainingsgroepen. In overleg is het ook mogelijk om technische nummers te beoefenen.
 
Groepen
  • Senioren
  • Senioren Mila-team
  • Instapgroep

Senioren

De senioren zijn onderverdeeld in 3 groepen. Deze groepen zijn voor volwassenen van alle leeftijden en niveaus. Er wordt getraind volgens schema's gebaseerd op jaarplanning en periodisering. In de planning worden een aantal doelen (wedstrijden) benoemd, waar we naar toe werken, bijvoorbeeld de Venloop of de Heldense Bossencross. Natuurlijk is het mogelijk om eigen keuzes te maken. De trainer zorgt dan eventueel voor een schema op maat.   Voor de senioren zijn er 4 centrale trainingen: 3 looptrainingen en mogelijk 1 krachttraining.

Senioren Mila-team

De mila groep bestaand uit atleten uit noord Limburg die aangesloten zijn bij Atletiek Helden. Het is een groep met gevarieerde leeftijden met allemaal hun eigen doel voor ogen. De groep neemt voornamelijk deel aan baanwedstrijden. En s’winters word er deel genomen aan crossen of indoor wedstrijden. Iedere atleet binnen de groep ontvangt maandelijks een eigen trainingsschema om z’n doel te behalen. De trainer coacht en begeleid hier in mee. Vele hebben binnen de groep een teamgenoot dat dezelfde trainingsschema’s draait. Dit maakt het voor beide leuker en makkelijker om hun doelen te behalen. Nieuwsgierig naar de groep of trainingen? Kun je altijd een aantal keer mee komen trainen! www.heldenscopiasrunningteam.nl

Instapgroep

De instapgroep is voor nieuwe leden en geblesseerde leden die weer rustig willen opbouwen.   In deze groep bouw je de basisconditie op en kan je lichaam wennen aan o.a. de loopbelasting op kunststof ondergrond.   Je krijgt persoonlijke begeleiding en je trainingsschema wordt op maat gemaakt, afhankelijk van conditie en aantal trainingen dat je per week wilt volgen. "Alles mag en niets moet". Na een bepaalde periode (die voor iedereen verschillend is) heb je voldoende conditie en belastbaarheid opgebouwd om door te stromen naar één van de trainingsgroepen of de Milagroep.
Trainingsvormen Senioren
Trainingsvormen en opbouw van senioren uitgezonderd de Mila groep.
  • Dinsdagavondtraining
    Deze bestaat uit een warming up, loopscholing en baanprogramma. De trainingsintensiteit en de tempo's zijn afhankelijk van niveau atleet en periodiseringsfase.
  • Donderdagavondtraining
    Na de gezamenlijke warming up wordt de groep gesplitst voor een duurlooptraining op de weg of een intervaltraining op de baan.
  • Zaterdagmiddagtraining
    De zaterdagtraining vindt plaats in de Heldense Bossen en is zeer afwisselend. Vertrek vanaf Nachtegaalstraat 9. Bij de trainingen wordt gebruik gemaakt van de omgeving. Kracht, snelheid, uithoudingsvermogen, looptechniek enz. komen aan bod.
  • Krachttraining
    Atletiek Helden heeft een eigen krachthonk waar je op maandagavond kunt trainen. Krachttraining is een aanvulling op de looptrainingen en werkt blessurepreventief. Ook tijdens de centrale trainingen op dinsdag en donderdag kun je in het krachthonk terecht. I.v.m. veiligheid moet men altijd met minimaal twee personen zijn. In krachthonk waar op maandag avond een centrale training wordt gegeven. Krachttraining is als aanvulling op de looptrainingen en werkt blessure preventief. Ook voor leden die tijdelijk uit de running zijn kunnen op trainingsavonden in het krachthonk hun conditie op peil houden en spierversterkende oefeningen doen.